سبک زندگي، مفهوم تازه اي نيست. هزاران سال است که انسانها کوشيده اند سبک زندگي خود را بشناسند و مديريت کنند و حتي دولت ها کوشيدهاند بر روي سبک زندگي مردمان خود، تاثير بگذارند.
اما تعريف سبک زندگي و مفهوم پردازي در مورد آن، نسبتاً جديد است.
معمولاً نخستين استفاده جدي از لغت Lifestyle در متون جديد را به آلفرد آدلر روان درمانگر اتريشي نسبت ميدهند (لغت Lebensstil).
اما بايد به خاطر داشته باشيم که آنچه آدلر در مورد سبک زندگي مطرح ميکند بيشتر به جنبههاي رفتارشناسي و شخصيت شناسي و نيز تاثيرات تربيت دوران کودکي در سالهاي بزرگسالي ميپردازد و با چيزي که امروزه از سبک زندگي ميشناسيم، تفاوت جدي دارد.
سوبِل در کتاب Lifestyle and Social Structure توضيح ميدهد که سبک زندگي، يک شيوهي مشخص و قابل مشاهده از زيستن است.
از آنجا که مشاهدهي رفتار انسانها، هميشه و همه جا امکانپذير نيست، بسياري از محققان، ترجيح ميدهند به جاي رفتارهاي ما، انتخابهاي ما در زندگي روزمره را به عنوان نشانهاي دست دوم از سبک زندگي مورد بررسي قرار دهند.
به عنوان مثال:
اين کار، اگر چه دقيق نيست، اما ميتواند به عنوان رفتارهاي ثانويه، نقش سلامت در سبک زندگي وي را تا حد خوبي مشخص کند.
رابطه سبک زندگي و تصميمهاي خريد در حدي بالاست که بسياري از فعالان حوزه بازاريابي، ترجيح ميدهند تعريف عمومي و فراگير سبک زندگي در جامعه شناسي را به صورت زير، ساده و خلاصه کرده و حوزهي آن را کاهش دهند:
سبک زندگي از طريق بررسي انتخابهاي انسانها در سبد خريد و الگوي مصرف (Consumption Patterns) مشخص ميشود (منبع)
روبرت دان، در کتاب Identifying Consumption (شناخت مصرف) توضيح ميدهد که در گذشته، رفاه اقتصادي در حدي کم بود که جز طبقات مرفه جامعه، عملاً دست ساير اعضاي جامعه در انتخاب الگوي مصرف، چندان باز نبود و عملاً نميتوانستيم شيوهي مصرف و الگوي خريد و مصرف مردم را، شيوهي مناسبي براي شناخت نگاه آنها به زندگي بدانيم.
اما امروز، در بخش عمدهاي از جامعه، توانايي انتخاب وجود دارد. بنابراين، الگوي مصرف، بيش از هر زمان ديگر ميتواند منعکس کنندهي نگرش انسانها به زندگيشان باشد.
مثال فوق، تنها يک نمونه است.
در بسياري از حوزههاي زندگي، نوعي دموکراتيزه شدن (فراگيري در همه سطوح) به وجود آمده است.
امروز با تنوع انتخابها (از رايگان و ارزان قيمت يا بسيار گران قيمت) هر کس، به نوعي به گزينههاي متعدد دسترسي دارد. بنابراين، انتخابهاي ما، مستقل از محدوديتهاي مالي ما، ميتوانند بهتر از گذشته (و البته همچنان نه به صورت کاملاً دقيق) نگرش ما را به زندگي و سبک زندگي مورد علاقهي ما را مشخص کنند.
البته سبک زندگي، تعاريف دقيقتر و کاملتري نيز دارد و حتي در دنياي مديريت و بازاريابي نيز، صرفاً به الگوي مصرف، محدود نشده است.
به عنوان مثال، مدلي به نام AIO وجود دارد که براي تعريف سبک زندگي، از مطالعهي ترکيب سه گانهي فعاليتها (Activities) و علاقمنديها (Interests) و عقايد و ديدگاهها (Opinions) استفاده ميکند.
متمم در درس مستقلي، به شيوههاي عملي سنجش و بررسي سبک زندگي، خواهد پرداخت.
منبع: متمم
درباره این سایت